منو

چهارشنبه, 04 مرداد 1396 - Wed 07 26 2017

وقتى شرايط خانه غير قابل تحمل است ...

 

 

وقتى شرايط خانه غير قابل تحمل است، خواب و سكوت بر آن حکمفرماست؛ رابطه فاميلى قطع شده؛ مادرى در كار نيست كه اوضاع را سر و سامان دهد و افسردگى يقه اعضاى خانواده را رها نمى كند، چه كار بايد كرد كه روز زودتر شب شده و تمام شود؟

با سلام و سپاس از اينكه مركز ما را براي پاسخ و راهنمايي برگزيده ايد.
پرسشگر گرامي، يكي از قوانين آفرينش اينست كه عدم حركت انسان و سكون وي موجب گنديده‌گي و كسالت روح او مي‌گردد. پس بايد از جاي برخيزيد و با برنامه ريزي درست، حركتي علمي، اجتماعي، فرهنگي و يا اقتصادي را شروع كنيد؛ و ديگر اينكه اگر تمام خوشبختي هاي مادي دنيا به شما روي بياورد اما شما دروني سياه و منفي داشته باشيد آنها را منفي و سياه خواهيد دید و هيچ لذتي از آنها نخواهيد برد؛ شاهد اين ادعا خودكشي دهها تن از فرزندان سرمايه داران بزرگ است كه روزانه در جهان رخ مي دهد. اين افراد از جهت ظواهر و امكانات دنيوي و مادي هيچ كمبودي ندارند اما ديدشان به جهان منفي و غلط است و هميشه خود را از عالم و آدم طلبكار مي دانند و روحيه شكر گزاري ندارند؛ و شاهد ديگر براي ادعاي ما كارتن خوابهاي كشور هند هستند؛ مدتي پيش هيئتي از روانشناسان امريكايي كه وصف اين جماعت را شنيده بودند براي تحقيق نسبت به صحت وسقم قضيه عازم كشور هند شدند و با كمال تعجب مردمي را ديدند كه در كارتن زاده مي شوند و در كارتن بزرگ مي شوند و در كارتن ازدواج مي كنند و همانجا نيز مي ميرند و مدام پليس به كارتن هاي آنها حمله مي كند وآنها را مورد ضرب و شتم قرار مي دهد و از مال دنيا هيچ ندارند، اما نشاط و شادي عجيبي در زندگی شان موج مي زند و شبها در كنار هم خنده هاي نعره آسا سر مي دهند،. از آنها پرسيدند به چه دليل شما اينقدر خوش هستيد، آنها گفتند شما بگوييد كه چرا خوش نباشيم!
بنابر رويكرد روانشناسان شناختي، نگرش انسان به زندگي اصلي ترين عامل در افسردگي و يا نشاط اوست، شما بايد نگرش خود و خانواده را نسبت به زندگي تغيير دهيد و انرژي مثبت در خود و خانوادتان بوجود بياوريد تا شاهد تغييراتي شگرف و تدريجي در خود و خانواده خود باشيد. روانشناسان شناختي روشي را كه براي تغيير نگرش در پيش مي گيرند اينگونه است كه در طي جلسات درماني با مصاحبه هايي كه با شخص انجام مي دهند غلط هاي شناختي او را استخراج مي‌كنند و سپس با جايگزيني شناخت درست به جای شناخت قبلی، به تغيير بينش و در نتيجه به تغيير رفتار آنها نائل مي آيند. براي استفاده از روش هاي رويكرد فوق براي تغيير در نگرش مي توانيد به مركز مشاوره مراجعه نماييد.
امّا به هرحال من پيشنهاداتي در جهت برخي تغييرات مثبت به شما عرضه مي دارم :
اولين گامي كه شما بايد برداريد اين است كه بتوانيد محيطي شاد را در خانه ايجاد كنيد. اگر بتوانيد اين كار را انجام دهيد، شما خواهيد توانست محيط خانه تان را از كسالت و خواب و سکوت و افسردگي دور كنيد و عليه افسردگي و يكنواختي در خانواده بجنگيد.

در ادامه براي شما راهكارهايي جهت چگونه شاد كردن و بوجود آوردن انرژي مثبت در محيط خانه ارائه مي كنم :
- به جاي توجه به كم و كاستي هاي خانواده، بايد به زيبايي‌ها و نكات مثبت آن توجه كنيد ( هميشه در هر چيزي نكته اي براي تعريف وجود دارد و هميشه ليوان نيمه خالي، نيمه پر هم دارد.)
- شما بايد نگرشتان را تغيير دهيد. بايد به اين نتيجه برسيد كه از لحاظ روحي و رواني خود را آماده پذيرش شرايط محيطي جديدي كنيد. سعي كنيد قبل از خواب رفتن ذهن خود را براي فردايي تازه و گام برداشتن به سوي از بين بردن موانع آماده كنيد.آن وقت خواهيد ديد كه وقتي از خواب بيدار شديد، حس تازگي و نشاط مي كنيد.
- درك كنيد كه زندگي مثل مدرسه است كه شما آمده ايد چيزهايي را بياموزيد و امتحاناتي را بگذرانيد. مشكلات شما هم تنها بخشي از اين دوره هستند و روزي خواهند رفت.
- نسبت به آنچه داريد شكرگزار باشيد. هميشه به آينده و دستيابي به موقعيت هاي برتر در زندگي فكر كنيد.اما در عين حال از زمان حال و شرايط فعلي غافل نشويد.
- شما ميتوانيد دوستان بسيار خوبي را براي خود پيدا كنيد و زماني را به با هم بودن اختصاص دهيد.
- چند دقيقه در روز در مورد چيزهايي كه باعث خوشحالي‌ تان مي‌شوند فكر كنيد. اين چند دقيقه به شما فرصت مي‌دهد تا به چيزهاي مثبت در زندگي متمركز شويد و از غرق شدن در افكار منفي فاصله بگيريد.
- سعي كنيد بخنديد (خنده رو باشيد ) و از هر موقعيتي براي شوخي و خنده استفاده كنيد. درست است كه در مواقعي خاص بايد جديت خود را حفظ كرد، اما در موقعيت‌هايي كه فكر مي‌كنيد ممكن است چيزي باعث ناراحتي‌ تان شود، شوخ طبعي چاره‌ كار است.
- آن دسته از افرادي كه تصور مي‌كنند لياقت رسيدن به خوشبختي و خوشحالي را ندارند، ناخودآگاه تلاش براي رسيدن به شادي و خوشبختي را متوقف مي‌كنند. هر روز به خودتان بگوييد كه شما شايسته‌ خوشبختي هستيد و به خود قدم‌هايي را كه بايد براي رسيدن به خوشبختي برداريد را ياد آور شويد.
- هر روز سعي كنيد كار خوبي براي خود انجام دهيد.
- حمامي طولاني و آرامش‌دهنده داشته باشيد.
- با نگاه مثبت به زندگي بنگريد و خوش‌بين باشيد. بدبيني نسبت به آن‌چه كه ما را احاطه نموده است، فاصله ما را با موفقيت بيشتر خواهد كرد.
- گذشته‌ خود را فراموش كنيد، به خاطـر داشته باشيد آن‌چه را كه مي‌توانيد به‌دست آوريد در زمان حال است. انرژي خود را صرف فكر كردن بر سر مسائل ناراحت كننده هدر ندهيد.
- منتظر فرصت‌ها ننشينيد، زيرا اين شما هستيد كه بايد از شرايط و فرصت‌ها بيشترين بهره را بگيريد.
- به تفريحات سالم برويد. شما نبايد در طول زندگي از تفريحات سالم غافل بمانيد. تفريحاتي مانند قدم زدن، به فضاي سبز نگريستن،به كوه رفتن، ورزش کردن و... از كارهايي است كه شما مي توانيد انجام دهيد.چون اينها به عنوان عوامل شادي ‌بخش معرفي شده است. تفريح علاوه بر اينكه به شاد شدن محيط خانه كمك مي‌كند، انسان را در مسير تقويت معنوي خويش هم ياري مي‌دهد.
- سعي كنيد با بقيه اعضاي خانواده گفت و گو داشته باشيد.
- سعي كنيد محيط خانه را هميشه مرتب و تميز نگه داريد. اين باعث مي شود انرژي مثبت وارد زندگي شما شود.
- استفاده از گل هاي تازه و قرار دادن آن در ميدان ديد، تاثير بسزايي در روحيه همه خواهد داشت.
- زماني را به نيايش و راز و نياز با خدا اختصاص دهيد.
موفق باشید. باز هم با ما سخن بگویید.

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد