منو

Deprecated: Non-static method JApplicationSite::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/tabaraki/public_html/templates/kh_yasin/ftmyn/framework/helper.layout.php on line 111

Deprecated: Non-static method JApplicationCms::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/tabaraki/public_html/libraries/cms/application/site.php on line 272

Deprecated: Non-static method JApplicationSite::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/tabaraki/public_html/templates/kh_yasin/ftmyn/framework/helper.layout.php on line 111

Deprecated: Non-static method JApplicationCms::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/tabaraki/public_html/libraries/cms/application/site.php on line 272

ويژگي هاي فيلم مناسب براي كودكان و نوجوانان

  • نوشته شده توسط گروه پژوهشی و تبلیغی تبارک(Www.Tabarak.ir)
  • دسته: فرزندان
  • بازدید: 377

 

من معلم ديني؛ هستم چه نوع فيلم هايي مي توانم برای دانش آموزان نمایش دهم؟( برای سرگرمي و تأثير پذيري و ...).
 
با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامي از اينكه با اين مركز در ارتباط هستيد خرسنديم و اميدواريم كه ارتباط شما تداوم داشته باشد. از اينكه مي بينم با اين دقت در امر تربيت فرزندان اين مرز و بوم كوشا هستيد خرسنديم و اميدواريم كه در امر تربيت فرزندان ايران اسلامي موفق باشيد.
پرسشگر گرامي، ما در پاسخ به سوال شما ويژگي هاي فيلم مناسب براي كودكان و نوجوانان را ذكر مي كنيم، شما براي انتخاب هر فيلمي بايد با دقت بررسي كنيد كه آيا فيلمي كه مي خواهيد براي آنان نمايش دهيد داراي اين ويژگي مي باشد يا نه؟
 
ويژگي های فيلم مناسب براي كودكان و نوجوانان :
آن چه در سينما براي عرضه و ارائه به بزرگسالان، شكل مي گيرد، اگر «پرهيجان» و «پرحادثه» تلقي شود، چه بسا كه براي مخاطبان كم سن و سال و براي كودكان و نوجوانان، «مخرِب» و «ويرانگر» و «بدآموز» باشد. درست به همين دليل است كه در فيلم سازي براي كودكان يا درباره كودكان، فيلمساز ناگزير است كه با مباني دقيق روانشناسي كودك و دانش «رفتارشناسي» آشنايي داشته باشد و برخوردي جدّي نشان دهد و با شناخت دقيق خلق و خوي كودكان در مقاطع سنّي مختلف و رشد جسماني، عاطفي، رفتاري و عقلاني، از واكنش هاي طبيعي يا غيرعادي آنان نيز برداشتي درست به دست آوَرَد تا بتواند تفاوت ميان رفتار «بهنجار» و «ناهنجار» را به خوبي دريابد و با پشتوانه پيش دانسته هاي دقيق علم رفتارشناسي، در توليد فيلم هاي مناسب كودكان و نوجوانان، گامي مثبت بردارد.
فيلم هاي كودكان و نوجوانان بايد آميزه اي از سادگي، شادي، هيجان، حركت، تلاش، سازندگي، نوع دوستي، محبّت، ايثار و آشنايي با نشانه هاي خلقت باشد و بايد كه اين عواطف مثبت را با بهره گيري بجا از عنصر «خيال»، تخيلي سازنده و پذيرفتني بتوان به مخاطبانِ اين گونه فيلم ها، انتقال داد.
اگر بخواهيم كه از ميان عمده ترين نشانه ها و نشاني هاي موجود در فيلم هاي مناسب ويژه كودكان و نوجوانان به نمونه هايي ديگر نيز اشاره اي داشته باشيم، بي ترديد، چند نشانه زير را نيز نبايد از ياد ببريم:
1. در اولين گام براي انتخاب فيلم براي دانش آموزان بايد كارگردان و نويسنده فيلم را مورد بررسي قرار داد و ملاك هاي زير را با دقت بررسي كرد :
- اين كارگردان چند اثر در زمينه كودك و نوجوان دارد؟ آيا در اين حيطه داراي تخصص و تجربه مي باشد؟
- آيا او به مباني اسلامي و اخلاقي پايبند است، چراكه ريشه هاي فكري فرد در اثري كه توليد مي كند نقش اساسي دارد.( از كوزه همان برون تراود كه در اوست)
- استقبال كودكان و نوجوانان از آثار او چگونه بوده است؟
- آيا آثار او در جشنواره فيلم كودك مورد تشويق قرار گرفته يا نه؟
2. وفاداري به اصول كلّي روانشناسي كودك در طرح مسايل رفتاري كودكان.
3. پرهيز از به كارگيري زبانِ استعاري و پُر راز و رمز.
4. سادگي بيان و پرهيز از نمايش صحنه ها و نماهاي نمادين.
5. تأكيد بر تخيّل سازنده و مثبت، به گونه اي كه نشانگر برآورده شدن آرزوهاي قلبي كودكان باشد.
6. برآورده شدن آرزوهاي مثبت و انساني خاصّي كه در دنياي واقع، كم تر امكان تحقّق خواهد داشت.
7. استفاده دقيق از نقش تخيّل «جان بخشِ» كودكان در رويارويي با اشياء، درختان و ديگر ساخته هاي بي جانِ مصنوعي و عناصر طبيعي.
8. رعايت زمانِ مناسب و طول فيلم ها، با توجّه به ميزان قدرت تمركز كودكان.
9. به كارگيري جاذبه هاي تصويري و «ديداري شنيداري» مناسب اعم از : رنگ، نور، صدا، موسيقي، سايه روشن هاي دلنواز در كنار جذابيّت هايي چون : خوش آوايي و هماهنگي هاي شنيداري و موسيقايي و كلام متناسب و به كارگيري آواهاي طبيعي.
پرسشگر گرامي ابتدا فيلمي را براي نمايش براي دانش آموزان خود انتخاب كنيد و با دقت آن را تماشا كنيد و با دقت بررسي كنيد كه آيا چنين ملاك هايي در آن مي باشد يا نه؟ چنانچه فيلمي به نظر شما داراي چنين ملاك هايي بود،‌ آن را براي دانش آموزان خود نمايش دهيد و پس از آن نظر آنان را درباره فيلم مورد نظر بخواهيد تا مشخص شود تا چه اندازه اي در انتخاب خود درست عمل كرده ايد. سعي كنيد نظرات آنان را به صورت توصيفي بگيريد و از آنان بخواهيد احساس خود را درباره فيلم به صورت دقيق بيان كنند. در ضمن شما براي انتخاب فيلم مناسب مي توانيد با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان محل زندگي خود ارتباط بر قرار كنيد.
موفق باشید. باز هم با ما بگویید.
 
 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد